När det gäller reklamprodukter måste de synas för att de ska bli en lönsam investering. En reklamprodukt med ditt företags logotyp gör till exempel ingen nytta om den stoppas undan i en byrålåda. Vattenflaskor har fördelen att de används på ett sätt som gör att folk lägger märke till dem. De tas med på resor, till gymmet, på joggingrundor och på flera andra ställen där de kommer hamna i blickfånget. Särskilt mycket uppmärksamhet får flaskan när det dricks ur den. Till och med de som bara kastar en snabb blick på det tryck som finns på flaskan kommer exponeras för reklambudskapet. Är det ett företags logotyp eller ett visst varumärke skapas igenkänning. När någon sedan väljer mellan olika alternativ är det mer troligt att de faktiskt väljer något de har sett förut, även om det var undermedvetet.
Vid val mellan olika produkter strävar de flesta efter att maximera exponeringsgraden till en så låg kostnad som möjligt. Vattenflaskor är relativt billiga och har en lång livslängd. Dessutom är det inte ovanligt att de byter ägare ett par gånger, vilket ytterligare kan öka exponeringen. Allt sammantaget kan en vattenflaska exponeras tusentals gånger innan den kastas bort. Resultatet är att kostnaden per exponering i regel bara blir några få ören. Inom reklambranschen skulle det ses som väldigt kostnadseffektivt.
Människor använder vattenflaskor oavsett ålder och sysselsättning. Det är en produkt som helt enkelt behövs och som alltid är användbar. I dagens hälsomedvetna samhälle har många också insett vikten av att dricka tillräckligt med vätska. Vattenflaskor är enkla att ta med sig och exponeringen blir mer naturlig än med många andra reklamprodukter. Trots allt har de flesta flaskor och burkar som det dricks ur någon form av varumärke tryckt. Därför är det inte troligt att det ger ett negativt intryck. Riktigt bra exponering ska ge positiva associationer och det är möjligt med vattenflaskor.